divendres, 6 de maig del 2011

COORDINACIÓ AMB ELS TUTORS: PREPARANT SESSIONS DE TUTORIA


EL PROGRAMA DE COMPETÈNCIA SOCIAL (MANUEL SEGURA)

Abans de fer l’entrada sobre el treball iniciat amb els tutors quan a l’aplicació i adaptació de les activitats del Programa de Competència Social, penso que seria interessant fer una breu introducció o explicació sobre en què consisteix.

A) FONAMENTACIÓ TEÒRICA

   És un programa amb marcades influències de diferents autors. D’una banda parteix de la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner, sobretot del desenvolupament de la intel·ligència interpersonal; i per l’altra segueix la proposta dels cinc tipus de pensaments/habilitats citats per Spivack i Shure. Les aportacions d’aquests autors seran d’utilitat per treballar les habilitats cognitives que els nois i noies cal que desenvolupin  per millorar les seves relacions interpersonals.
Aquests 5 pensaments són:

  • El pensament causal, que és la capacitat de determinar l’origen o causa d’un problema, evitant caure així en raonament que ho atribueixin a la casualitat o a la sort...
  • El Pensament alternatiu: és la capacitat d’imaginar el major nombre possible solucions a un problema determinat.
  • El pensament conseqüencial que és la capacitat cognitiva de preveure les conseqüències d’un dit o d’un fet.
  • El Pensament de perspectiva, que seria l’habilitat de posar-se al lloc de l’altre,de comprendre el que pensa i com es sent, de desenvolupar l’empatia.
  • El Pensament de mitjans-fi, que és la capacitat de saber-se fixar objectius, de determinar les accions que cal executar per assolir-los, de programar-se i valorar els recursos que es necessiten.

   També cal destacar les aportacions de Piaget i, principalment, de Kohlberg quan al desenvolupament del raonament moral, entès com un judici pràctic que ens porta a l’acció. Aquest autor parteix d’una visió evolutiva de la persona quan a l’adquisició de valors, o sigui, en el creixement del seu raonament moral, doncs afirma que els individus passem per 6 etapes al llarg de les quals aprenem a passar d’un raonament moral marcat per la norma i la por al càstig a un de marcat per les normes i les regles, a un altre que ens mou el desig d’agradar i ser acceptats (que acostuma a recaure a l’època de l’adolescència), a un altre de superior on prima la responsabilitat i finalment a un últim estadi  que no està regit per lleis ni acords, sinó pels grans principis morals i valors universals (la igualtat, la dignitat, l’amor...).
Per tant, el treball del Creixement moral és important, doncs ajuda a l’alumnta a passar d’un estadi a un altre de més superior.

   I finalment, aquest programa parteix de les aportacions d’autors com Goleman i Marina en relació a l’educació emocional, aspectes bàsics per tal que els alumnes desenvolupin habilitats socials, enteses com a conductes que faciliten les relacions interpersonals assertives. La importància de conèixer les nostres emocions i aprendre a gestionar-les i controlar-les, d’aprendre a ser assertius, de desenvolupar l’escolta, d’aprendre a elogiar a un mateix i a l’altre, d’aprendre a demanar ajuda o un favor, d’aprendre a disculpar-se i d‘aprendre a negociar i arribar a acords són aspectes fonamentals que ajuden a les persones a desenvolupar unes bones habilitats socials i a millorar les relacions amb els altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada