divendres, 6 de maig del 2011

L PROGRAMA DE COMPETÈNCIA SOCIAL (MANUEL SEGURA)


EL PROGRAMA DE COMPETÈNCIA SOCIAL (MANUEL SEGURA)

b) OBJECTIUS I ESTRUCTURA DEL PROGRAMA
L’objectiu d’aquest programa consisteix en, mitjançant un seguit d’activitats de reflexió i anàlisi per part de l’alumnat, treballar la competència social i millorar les relacions interpersonals entre ells. Per tal que això sigui així, aquest programa està estructurat en 3 parts:

a) En un primer moment, es potencien les habilitats cognitives mitjançant el treball de 5 pensaments, els quals equivalen al que Gardner va anomenar “Intel·ligència interpersonal”. Aquests 5 pensamensts es treballen al llarg de sis lliçons i en cadascuna es treballa especialment un dels cinc pensaments indicats, però secundàriament sempre s'exercita algun o alguns dels altres
Les activitats utilitzades són historietes còmiques. Aquest treball ajuda a l’alumnat a la reflexió abans de donar una resposta, a treballar la impulsivitat i la precipitació en la resposta mitjançant activitats

b) En acabar, es treballen un seguit d’activitats anomenades Dilemes Morals que potencien el desenvolupament del Creixement moral. El creixement moral fa referència als esquemes de raonament moral que utilitzem per resoldre qüestions o per prendre decisions que tenen connotacions ètiques. A traves de les activitats plantejades, es tracta de posar als alumnes davant una decisió moral, que els obligui a triar, no en forma teòrica, sinó realment el que farien en aquesta situació. Perquè el “judici moral” no és un judici teòric, sinó una decisió pràctica (què estic disposat a fer jo per ....)

c) Finalment, es treballen les Habilitats socials amb un mètode d’aprenentatge estructurat (Goldstein). Les activitats, que parteixen de situacions concretes o de qualsevol exemple diari, es treballen en quatre moments: modelatge (veure en els altres com es fa), interpretació o role-playing (posar-ho en pràctica) , crítica (els companys corregeixen i diuen el que s’ha fet bé i el que cal corregir) i generalització (poder aplicar-ho a la vida quotidiana.

L’estructura seguida té aquesta seqüència perquè, per poder treballar les habilitats socials amb els alumnes, cal que aquests prèviament hagin après a desenvolupar les habilitats cognitives, requereixen, prèviament,unes capacitats cognitives, com per exemple tenir pensament alternatiu, conseqüencial i sobretot de perspectiva, que significa saber-se posar en el lloc d’un altre. Igualment, l’habilitat social implica control de les pròpies emocions  A més a més, les habilitats socials requereixen una maduresa moral corresponent a l’edat de cadascú.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada