dimarts, 17 de maig del 2011

ANÀLISIS DAFO

DEBILITATS, FORTALESES, AMENACES I OPORTUNITATS EN EL PROCÉS D’IMPLEMENTACIÓ DEL PLA DE TREBALL

Millora de la cohesió social i la convivencia: adquisició d’habilitats socials i estratègies per a la resolució de conflictes a 1r d’ESO
El tipus de treball que guia el meu pràcticum es concreta en una proposta d’intervenció en l’institut-escola de nova creació on treballo. Aquesta proposta d’intervenció implica un treball amb el professorat i l’alumnat, concretament a un grup de nois/es de 1r d’ESO per tal de millorar la cohesió i la convivència, doncs bona part d'ells presenten una manca d'habilitats socials i dificultats importants en la resolució dels conflictes que sorgeixen en el dia a dia, optant per la violència, tant física com verbal, com a forma “normalitzada”, que no habitual, de resoldre els seus conflictes. La necessitat de realitzar una intervenció en aquest nivell és evident, doncs de no ser així, poden adquirir uns hàbits i conductes que no els afavoriran en les seves relacions presents amb el grup i que es podrien fer extensives en les seves relacions quotidianes fora del centre.
Les actuacions dissenyades per a aquesta proposta d’intervenció s’encaminaran cap a la millora de la convivència entre l’alumnat de 1r d’ESO, i  es concreten en:

  1. Disseny, adaptació i aplicació d’activitats de tutoria a partir del Programa de Competència Social d’en Manuel Segura, amb l’objectiu de treballar amb l’alumnat d’ajudar-los a desenvolupar habilitats cognitives, el raonament moral i les habilitats socials que els permetran viure i conviure.
  1. Elaboració d’un protocol de conducta, en el qual es contemplessin de manera clara i entenedora les actuacions i mesures a dur a terme pel professorat amb aquell alumnat que manifestés alteracions conductuals o conductes disruptives al centreAmb aquest protocol és pretén unificar criteris i promoure l’anar tot el professorat a una davant d’alumnat i de situacions conflictives. I, a la vegada, també volem concretar algunes consideracions generals per al treball amb l’alumne.
  1. Aplicació d’activitats alternatives de pati, per dinamitzar els patis mitjançant el joc col·lectiu i el treball dels valors que implica aquest tipus de joc
Per dur a terme aquest treball estem realitzant un treball col·laboratiu i compartit amb tant amb l’equip directiu i professorat com amb la tutora del pràcticum en l’elaboració de materials i consensuant actuacions.
ANÀLISIS DAFO

 A NIVELL INTERN

DEBILITATS
FORTALESES
  • Manca de temps suficient per dur a terme totes les accions plantejades.
  • Dificultat per coordinar-nos i trobar hores en comú amb el professorat tant de l’ESO com amb els de Primària(HORARIS).
  • Diferents estils educatius del professorat.
  • Manca de formació del professorat en temes de convivència.
  • Manca d’estratègies i recursos pedagògics per part del professorat per gestionar els conflictes i conductes disruptives.
  • Manca de materials i recursos per treballar de manera eficaç.
  • Manca de recursos materials a l’institut.
  • Sobrecàrrega del professorat (un mateix professor dóna 5 matèries diferents); per tant és normal que els professorat li sigui més feixuc dur a terme segons quines actuacions.
  • Estructura de l’edifici: l’Institut està ubicat en 3 mòduls prefabricats separats de l’edifici principal. De manera que quan han de realitzar les activitats alternatives de pati han de desplaçar-se a l’edifici principal.)
  • Al ser un centre de nova creació tenim possibilitats d’innovar i partint de les nostres característiques i necessitats.
  • Només tenim un grup d’ESO, i això dóna més possibilitats de planificar actuacions i continuar-les.
  • Suport de l’equip directiu.
  • Treball compartit, col·laboratiu i des del consens amb el professorat.
  • Bona disposició del professorat en el treball, doncs veiem les necessitats existents i la importància d’anar tos a una.
  • No hi ha absentisme ni faltes d’assistència del professorat.
  • Implicació de bona part de l’alumnat en les activitats proposades.
  • L’existència de  les 3 etapes educatives en un mateix centre facilita la continuïtat de les actuacions.
  • Col·laboració i suport de bona part de les famílies



A NIVELL EXTERN
AMENACES
OPORTUNITATS
  • Manca de normativa en relació als instituts-escola.
  • L’administració ens ha deixat una mica de racó.
  • Plantilla no definitiva (mobilitat del professorat).
  • Manca de professorat en relació a la ràtio.
  • Mobilitat de l’alumnat (per exemple, aquest 3r trimestre han marxat 3 alumnes del centre)
  • Entorn socio-cultural baix.
  • Famílies d’alt risc social.
  • Poca relació dels alumnes fora del centre i cert risc d’exclusió social.
  • En les relacions que l’alumnat estableix fora del centre, també estan normalitzades les conductes violentes
  • Situació geogràfica llunyana i complicada.
  • Manca d’entitats i associacions vinculades a la joventut perquè els noi/es puguin establir contactes i vincles en el seu temps d’oci.
  • Al formar part d’un PAC, possibilitat d’innovar en funció de les  característiques i necessitats de l’alumnat i centre.
  • Poder demanar participar en el projecte de Mediació Escolar de cara al curs vinent.
  • Col·laboració i suport en temes de convivència d’un institut molt proper al nostre.
  • Participació en el PAC (Pla d’Autonomia de Centre).
  • Implicació activa i constructiva des de l’EAP (treball compartit amb la tutora del pràcticum).
  • Bona relació amb l’Ajuntament del municipi (ens han facilitat els dinamitzadors de pati)


ESTRATÈGIES

1. ESTRATÈGIES OFENSIVES: suposen aprofitar tant les fortaleses com les oportunitats per aconseguir el nostre objectiu.
1)  Aprofitar el suport i implicació de l’equip directiu, del professorat i dels professionals externs     (Tutora de l’EAP) per aconseguir els objectius marcats.
2)  Promoure el treball compartit i col·laboratiu amb el professorat mitjançant les coordinacions.
3)  Continuació d’aquest treball al curs vinent, ja com a continuació de l’iniciat com començar nou amb els alumnes que vindran a 1r d’ESO.
4)  Formar part d’un PAC, la qual cosa ens permet poder treballar i introduir actuacions en funció de les necessitats que ens trobem, a més a més de tenir una dotació econòmica que ens pot ser d’utilitat per adquirir recursos materials.
5) Aprofitar les bones relacions amb l’ajuntament per treballar i coordinar-nos per mirar de treballar en la formació d’associacions o entitats relacionades amb el lleure per tal que l’alumnat i jovent tinguin espais comuns on compartir.

2. ESTRATÈGIES DEFENSIVES: suposen utilitzar les fortaleses del centre per contrarestar les amenaces. 

1)    El suport que tenim de les famílies és fonamental per la millora de les relacions en el centre. Per tant cal continuar treballant en aquets línia de contacte i comunicació amb les famílies. Com?
a)    Reunions trimestrals per comentar l’evolució de l’alumnat a nivell individual i grupal, tant a nivell acadèmic com conductual i relacional, per compartir neguits i objectius, intercanviar opinions, traspassar novetats i propostes i demanar-los sempre la seva col·laboració per anar tots a una, per treballar tots a partir d’una coherència en l’educació dels seus fills/es...).
b)    Xerrades de diferents professionals sobre aquells aspectes que com a pares els puguin amoinar donada l’edat dels seus fills.
c)    Tutories individuals, ja sigui amb el tutor del fill/a com amb qualsevol altre professorat.

2)    Bona predisposició de l’alumnat vers la realització d’activitats:
a)     les activitats no suposen un treball sobre cap alumne en concret sinó un treball del grup en general. Per tant, fomentant o a partir de la cohesió grupal existent, i de la bona relació que tenim amb ells, podem realitzar activitats que potenciïn la seva implicació.
b)    De cara a cursos posteriors, si podem formar part d’un projecte de mediació, la seva implicació com a mediadors seria altament positiva.
3)  El treball realitzat amb l’alumnat (tutories, dinamitzacions de pati...) podria compensar la mobilitat del professorat, doncs ells ja serien coneixedors del treball a realitzar.
4)  El suport i orientació de l’equip directiu davant la manca de normativa relacionada amb els instituts escola i l’abandó de l’administració educativa.

3. ESTRATÈGIES DE REORIENTACIÓ: pretenen superar les debilitats aprofitant les oportunitats que ofereix l’entorn.


1) Poder introduir al centre el Projecte de Mediació escolar. D’aquesta manera el professorat podríem rebre formació en temes de convivència i, a la vegada, fer una reflexió sobre el nostre estil educatiu, adquirint estratègies i recursos nous i diferents per gestionar els conflictes de manera positiva
2) Mentre no puguem formar part d’aquest projecte, és important assessorar-nos i compartir amb un centre proper al nostre (Institut Antoni Ballester, de Mont-Roig del Camp), el qual té molta experiència i rodatge en temes de mediació i convivència

4. ESTRATÈGIES DE SUPERVIVÈNCIA: davant les debilitats i amenaces les quals s’enfronta el centre, és necessari optar per un canvi per superar ambdues situacions.

1) Poder continuar amb les actuacions engegades aquest curs de cara al curs vinent, tant pels alumnes que cursaran 2n de l’ESO com pels que entren de nou a 1r.
2) Poder introduir la Mediació com a eina de resolució de conflictes, com a eina per fer replantejar-nos el nostre posicionament com a professorat, el posicionament de l’alumnat i com a eina d’aprenentatge de noves estratègies i recursos.
3) Introduir en el centre el treball de la convivència des de l’Educació Infantil, per tal de d’actuar amb prevenció i poder donar continuïtat als projectes.

11 comentaris:

  1. Hola Montse!
    La tasca que heu d'empendre es feixuga, com ho són sempre els temes de violència explícita i implícita (personalment, uns dels temes més difícils de portar per a mi).
    Però si alguna cosa m'ha agradat molt del teu pla de treball són dos punts que considero molt positius.
    Un és el de dinamitzar les estones de pati amb diferents activitats. A totes les escoles on els han implantat, sempre, sempre, doenn resultats. Això sí, es necessita d'un claustre compromés amb la seva feina. Els seu ofici els ha de venir de "vocacional", sinó, és impossible implantar les dinamitzacions de l'hora de l'esbarjo.

    L'altra punt superimportant per a què doni fruit a llarg plaç el vostre pla de treball és el fet de què estan pujant les línies d'ESO. Si aconseguiu redreçar les dinàmiques violentes ara, en un futur només caldrà mantenir la feina feta; i serà molt més senzill tractar els temes complicats que sorgeixin.
    Molts ànims,
    lou

    ResponElimina
  2. ¿Qué tal Montse?,
    La convivencia es el tema clave para que construyamos una sociedad que valga la pena desde la escuela. Los temas académicos importan desde luego pero sin una base de normas y conductas positivas comunes para todos es imposible que cualquier sociedad pude funcionar mínimamente,. He tenido una experiencia buenísima con el tema de la mediación en un IES, además todos los años en Valencia se hacen encuentros con los centros que tienen el programa de Mediación,compartiendo experiencias.
    Es realmente enriquecedor, te das cuenta que todos tenemos el mismo problema, a parte de las situaciones de acoso, violencia física o psíquica la mayoría de los problemas no vienen por ahí sino por la falta de repertorio de conductas sociales o de habilidades sociales.
    Tuve la oportunidad de trabajar actividades de Manuel Segura, es un erudito sobre el tema me encanta su programa de hecho el inicio de mi proyecto de prácticas se basó en él.
    Si tienes oportunidad de formar parte de un equipo de mediación no lo dudes, se aprende un montón te ayuda a reflexionar sobre muchas cosas además de ayudar a los demás. Con solo un grupo de 1º imagino que no debe ser muy complicado, calro está no conozco el contexto.
    Hasta pronto

    ResponElimina
  3. Hola Montse,

    Dius que hi ha manca de formació en convivència i que et trobes a un institut- escola.

    Heu fet alguna reunió de coordinació per a parlar sobre el treball de la convivència amb els mestres de l’etapa de primària? A primària també es dóna aquesta manca de formació?
    Si no és dóna us heu plantejat fer alguna actuació conjunta?

    ResponElimina
  4. Bon dia Montse,

    Em sembla molt bé que ja des d'infantil es vagi a fer un treball de convivència per a previndre possibles futurs conflictes a les aules i al centre. Penso que la prevenció és bàsica, i més en un centre on, pel que contes, se'n donen tants.

    També és molt important la formació del professorat, perquè és molt complicat formar als alumnes en habilitats socials si no s'està preparat per fer-ho.

    ResponElimina
  5. Responent a la LOU, la veritat es que les dinàmitzacions de pati estan donant el seu fruit! De tota manera, una amenaça important que tenim és que els alumnes, fora del centre, comparteixen poques estones i espais donades les característiques de l'entorn. I a les famílies, tot i el treball que estem fent, hi ha el que hi ha.

    D'altra banda, el fet de començar a treballar en aquesta línia a 1r d'ESO, ens pot ajudar a assentar les bases pel curs vinent a l'hora de continuar amb el treball encetat, tant pels que vindran de nou com pels alumnes que faran segon.

    Una abraçada

    ResponElimina
  6. Responent a l'Ana,

    La veritat és que estem en contacte amb el responsable del tema de la mediació per tal de veure com ho podem començar a treballar a partir de l'any vinent. Alguns professors tenim alguna noció, però penso que seria important que aquells que en forméssim part poguéssim realitzar una formació en condicions!!

    Quan al programa de Manuel Segura Hi hem començat a treballar i la veritat és que es força interessant! La capacitat de reflexió dels nois i noies és al·lucinant! Sovint et deixen sorprès amb les reflexions i raonaments que fan!

    Una abraçada!

    ResponElimina
  7. Responent a la Noèlia,

    El camí per treballar des de primària i de manera conjunta és a partir del Projecte de Convivència, en el qual, després de detectar les necessitats es plantejaran les actuacions a realitzar, ja siguin a nivell preventiu com d'actuació directa. Se que el curs anterior, el centre (quan encara no era institut-escola)van fer una formació en convivència. Però,poca cosa més.

    I com ho tenim? Doncs a les beceroles! Pensa que nosaltres no tenim normativa i, a més a més comencem de zero; hi ha normativa de primària de secundària.. però com a Institut-Escola no tenim normativa. Llavors, des de cada nivell o etapa s'intervé de la millor manera possible, partint de les necessitats detectades.
    Sí que tenim previst a partir de l'any vinent començar a treballar en el projecte de convivència, a veure com ens en n'anem sortint!

    Una abraçada!

    ResponElimina
  8. Responent a la Glòria,

    Totalment d'acord! La línia preventiva des d'educació infantil és imprescindible, tot i que en cada etapa educativa i curs, les problemàtiques que van sorgint són ben diferents.
    I en fuunció del que vas detectant, també marques una línia d'actuació a seguir.

    Quan a la formació, el mateix que li comentava a l'Ana: ens cal una formació en condicions per tal d'adquirir els coneixements, eines i estratègies necessàries per intervenir amb els nois i noies i famílies, que en definitiva, són el caldo de cultiu de moltes històries!!

    Una abraçada!

    ResponElimina
  9. Hola Montse,

    Sóc de l’opinió que quan l’alumnat presenta una manca d’habilitats a nivell social, és aquí on s’han d’invertir tots els esforços. De poc serveix capficar-nos en que assoleixin continguts merament acadèmics si no tenen la capacitat per a resoldre els problemes sorgits de la convivència diària al centre. En aquest sentit, et felicito per la feina que has dut a terme. Sembla molt interessant.

    Voldria només fer referència al fet que destaques com a amenaça la manca de normativa per ser un centre nou dels considerats “institut-escola”. Segur que no heu rebut de l’Administració l’ajut que us esperàveu però, us heu plantejat a partir de les actuacions dissenyades en la teva proposta d’intervenció, poder elaborar la normativa al vostre aire i en funció de les vostres necessitats? Penso que justament això us podria beneficiar i fins i tot convertir-vos en un centre de referència a la zona? Ho veus factible?

    Vinga, seguim endavant.
    Salva.

    ResponElimina
  10. Hola Salva,
    Més que no rebre l'ajut que ens esperavem, és l'ajut que ens calia per tirar endavant un projecte institucioanal i organitzatiu d'aquesta envergadura!!!
    I el que proposes no és gens descabellat, doncs tenim un pla d'autonomia que, a un nivell ens ho permet, de manera que projectes de centre, maneres d'organitzar-nos, actuacions segons necessitats ho tirem endavant.
    De tota manera, ens cal marc organitzatiu legal que li doni estructura al que som i fem.

    Una abraçada!

    ResponElimina
  11. Hola Montse,
    mirant la teva DAFO veig que surten més amenaces i debilitats que no pas oportunitats i fortaleses, cosa que compica una mica les coses!
    Com a debilitat comentes la falta de formació del professorat en temes de convivència, però a les estratègies no comentes que s'hagi fet res vers això.
    Creus que seria convenient plantejar una formació continuada al professorat vers aquests temes? Creus que valdria la pena? Ho dic per la mobilitat del professorat i el que això comporta, una plantilla poc estable.
    Bona feina i parlem!

    ResponElimina