Un cop passats als alumnes uns qüestionaris en els quals s’avaluava la seva capacitat de donar respostes assertives davant situacions concretes, qüestionari extret del material “Programa de competència Social” de’n Manuel Segura, els resultats ens indicaven la dificultat de molts alumnes a l’hora de donar respostes assertives i reflexionades, doncs moltes eren respostes que denotaven ser fruit de la impulsivitat i la precipitació, la qual cosa suposava un tipus de resposta agressiva que no tenia en compte l’altre ni els seus sentiments, i ni molt menys semblava preveure possibles conseqüencies a la seva resposta.
A la vegada també resultava sorprenent veure en aquestes respostes com molts alumnes també manifestaven actituds més inhibides, de manera que alguns cops tenien dificultats per manifestar el seu parer, punt de vista o sentiments, per por a la resposta de l’altre, al seu rebuig.
I igualment resultava sorprenent observar com alumnes que aparentment semblen persones més aviat inhibides, tímides o retragudes, tenien respostes als qüestionaris que indicaven un nivell alt d’agressivitat
Fruit d’aquests resultats, vam valorar la possibilitat de començar a treballar amb alumnes aquest aspecte: que aprenguessin a reflexionar abans de prendre una decisió, abans de donar una resposta davant una situació concreta, tot valorant les possibles conseqüencies, les possibles alternatives, els sentiments de l’altre... Per tant, caldria ajudar-los a desenvolupar el que Gardner va anomenar “la intel·ligència interpersonal”.
1. Identificació de la sessió:
Un cop valorats els resultats, em vaig reunir amb els dos tutors de 1r d’ESO per tal de treballar en el disseny i programació d’activitats de tutoria. Concretament hem estat treballant amb la pel·lícula “COBARDES”, film de de José Corbacho y Juan Cruz en la qual es tracta el tema del bulling. Per treballar aquesta activitat hi hem destinat dues sessions d’una hora cadascuna, una realitzada el 27 d’abril i l’altra avui, 3 de maig
Amb el treball realitzat, i arrel dels resultats obtinguts en els qüestionaris i de l’observació de l’actitud dels nois i noies, es pretén treballar/adaptar els continguts del programa de Competència Social de’n Manuel Segura relacionats amb les habilitats cognitives i els diferents tipus de pensaments (Causal, Alternatiu, Conseqüencial, de Persepectiva i el de Mitjans-Fi), indispensables per a una bona relació interpersonal, al treball del contingut del film.
2. Fites:
Els objectius que pretenem aconseguir amb aquest treball i el desplegament de l’activitat de tutoria són:
- Dissenyar, elaborar i aplicar activitats a treballar a les tutories relacionades amb les habilitats socials i resolució de conflictes.
-Potenciar el desenvolupament de la intel·ligència interpersonal (Gardner) per millorar les relacions entre l’alumnat.
-Promoure la pràctica de la reflexió en la presa de decisions (Pensament causal, alternatiu, conseqüencial, de perspectiva, de mitjans-fi) per millorar les relacions entre l’alumnat.
- Crear espais de diàleg i reflexió entre i amb el professorat per tal de promoure la participació, el treball compartit i col·laboratiu del professorat.
3. Desenvolupament
A la sessió del 27 d’abril, vaig reunir-me amb els tutors amb la finalitat d’explicar-los en què consistia el Programa de Competència Social i els principas punts d’intervenció (habilitats cognitives, creixement moral i habilitats socials) i la importància de treballar-los de cara a millorar les relacions entre l’alumnat de cara a fer un treball complet i integral:
- D’una banda, el treball de les habilitats cognitives ajuda a l’alumnat a desenvolupar habilitats per millorar les seves relacions interpersonals a parrtir de la pràctica dels 5 pensaments comentats en una anterior entrada (Spivack i Shure).
- Partint dels 6 estadis que Kohlberg proposa, segons els quals es parteix d’una visió evolutiva de la persona quan a l’adquisició de valors, o sigui, en el creixement del seu raonament moral, també és important el treball del creixement moral, doncs ajuda l’alumnat a passar d’un estadi a l’altre.
- I finalment, el treball de les habilitats socials, o sigui, desenvolupar aquelles conductes que faciliten les relacions interpersonals de forma assertiva (l’escolta, l’empatia, saber valorar, saber parar els peus, posar límits, acceptar i saber dir “no”, saber mostrar el desacord, saber-se disculpar, saber expressar sentiments, saber expressar els propis sentiments...). Però per poder desenvolupar aquestes habilitats, prèviament cal haver adquirir unes capacitats cognitives (com el pensament alternatiu, conseqüencial o d’alternativa) que facilitin el control de les pròpies emocions i la possibilitat d’aprendre i d’experimentar que hi ha altres maneres, a més a més de les habituals, de respondre davant les situacions. I també cal també tenir o cal haver adquirit una maduresa moral.
També els vaig plantejar-los la possibilitat de, a més a més d’introduir les activitats que en cada àmbit del programa es treballen, tot partint del seu marc teòric i principals punts d’intervenció (habilitats cognitives, creixement moral i habilitats socials), poder desenvolupar nosaltres mateixos les activitats de tutoria.
I va ser quan vam proposar de treballar la pel·lícula “COBARDES” partint d’aquest plantejament; o sigui, poder fer un treball de reflexió promovent el desenvolupament dels cinc pensaments anteriorment anomenats.
Així doncs, a la sessió del 3 de maig, vam tornar-nos a retrobar amb l’objectiu de dissenyar activitats per treballar amb la pel·lícula. Amb el suport de la guia didàctica, vam poder anar vam anar desenvolupant qüestions que ajudessin a reflexionar l’alumnat i a treballar els 5 tipus de pensament. Per exemple:
- Treball de l’empatia, doncs una de les principals característica dels joves que agredeixen és la dificultat per posar-se al lloc de l’altre, reflexionar sobre els sentiments de l’altre. Una manera d’entrar a treballar el tema és treballar en una sessió el tema del bullyng, en la qual el professor pot plantejar qüestions com: Què pot motivar l’assetjament? Quines raons poden tenir les persones per fer-ho? Coneixeu algú que hagi sofert assetjament? Com reaccionaries tu o has reaccionat davant del problema? Creieu que és més fàcil girar la vista i fer veure que no passa res? ...
- Analitzar alguns dels personatges tot reflexionant sobre les raons de la seva actitud i del seu comportament (què hi ha al darrere, el motiu de fons), reflexionar sobre el tipus de relacions que estableixen (amics-família-entorn), sobre les possibles respostes que podria tenir davant d’una determinada situació, valorar sobre com es deu sentir....
- Reflexionar sobre escenes concretes del film (baralla al pati, els sopars familiars, la descoberta per part de la mare d’un dels assetjadors d’una gravació al mòbil...).
Una cop acabada la sessió, vam quedar de retrobar-nos la següent setmana per fer una valoració de com funcionava el treball de la pel·lícula i de l’acceptació, treball i participació de l’alumnat per fer, si s’escau, les modificacions pertinents.
Els principals recursos emprats han estat la coordinació o reunió amb els dos tutors, i el material emprat per elabora l’activitat; concretament:
- Pel·lícula “COBARDES.
- Ficha didáctica de la pel·licula, eina que ens va servir de punt de partida per anar desenvolupant l’activitat.
- Programa de Competència Social de’n Manuel Segura.
Penso que hem aconseguit els objectius establerts de treball en equip, tot i les divergències normals que sorgeixen en la manera de com plantejar, presentar i desenvolupar les activitats, a la vegada que hem plantejat unes activitats força interessants per treballar amb l’alumnat.
Cal dir que el treball realitzat ha suposat, tant a nivell personal com dels tutors, la inversió de moltes hores de feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada