1. Identificació de la sessió:
Així doncs, més que una sessió programada va ser una experiència compartida amb l’alumnat el passat dijous 12 de maig al Complex Educatiu de Tarragona. Aquesta Jornada va iniciar-se a les 10:30 del matí i va finalitzar a les 4:00 de la tarda. Hi vam assistir la directora del centre i jo mateixa, com a representant de l’Institut i, a la vegada, com a orientadora educativa. I un grup de 9 alumnes escollits pels tutors. Tots vam anar-hi a aprendre i a compartir experiències per tal de, de cara al curs vinent, començar a introduir el treball de la mediació al centre, en la qual hi estan implicats alumnat i professorat.
2. Fites
Els objectius de la Jornada eren:
- Reflexionar sobre la millora de la convivència a través de la cultura de la mediació en la resolució de conflictes.
- Impulsar el compromís i la participació dels i les joves als centres educatiu i la societat.
- Compartir experiències i conèixer bones pràctiques del territori.
Els objectius que preteníem aconseguir amb l’assistència a aquesta Jornada eren:
- Conèixer el món de la mediació a través de les experiències aportades per part dels diferents professionals i alumnat participant.
- Conèixer de manera directa experiències relacionades amb el món de la mediació.
- Posar en contacte i motivar a l’alumnat envers aquest recurs a l’hora de gestionar els conflictes.
3. Desenvolupament:
Tot i no participar en cap programa de mediació, des del Departament d’Ensenyament ens va arribar al centre un correu convidant-nos a inscriure’ns a unes jornades de convivència entre l’alumnat professorat mediadors al Complex Educatiu de Tarragona.
D’entrada vam pensar no assistir-hi, doncs estava anava dirigit a aquells centres on hi havia el recurs de la mediació funcionant.
Però, donat el treball que estem realitzant en el pràcticum (doncs entenc que és un treball que realitzem professorat, equip directiu i alumnat plegats), de la necessitat que els alumnes aprenguin a gestionar els seus conflictes de manera dialògica i del plantejament sorgit de poder introduir la mediació a d’institut, amb la directora vam pensar que seria una bona idea assistir a les jornades amb alumnat per tal de conèixer de primera mà en què consisteix la mediació. Ara calia comentar-ho a l’equip docent.
En una Reunió d’Equip Docent es va plantejar aquesta possibilitat i a tots els va semblar positiu. Per tant, un cop decidit, amb els tutors vam concretar quins serien els alumnes, tant d’un curs com de l’altre, que estaria bé que hi assistissin, escollint 9 alumnes en total. Els alumnes van portar-nos l’autorització de les famílies i el dia 12 vam assistir a la Jornada.
La jornada va iniciar-se amb la conferència “Convivència i Mediació” a càrrec de Ester Salas, en la qual, de manera amena i amb un contingut entenedor i ajustat a l’edat de l’alumnat, va parlar de la convivència i de com aprendre a conviure plegats, no només als centres educatius, sinó en societat.
A continuació, els nois i noies van assistir a uns tallers als quals s’havien apuntat prèviament, tallers preparats per l’alumnat i professorat de la jornada. Els nostres alumnes es van repartir en 2 tallers: el Taller de música i el Taller de Murals.
En acabar els tallers, tant els alumnes com nosaltres dues, vam portar l’entrepà de casa i vam dinar (i riure) plegats.I ja per acabar la jornada, es va donar a cada alumne i professor assistent un diploma agraint el seu treball com a mediador allí on estés.
4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat:
- La coordinació amb l’equip docent per valorar la necessitat d’assistència a la Jornada.
- Coordinació amb els tutors per consensuar l’alumnta idoni per assistir a la jornada.
5. Avaluació:
La valoració que en faig es força positiva, doncs alguns alumnes van arribar al centre plantejant-se “i això de la mediació, com funciona? I nosaltres, també podem ser mediadors? I què s’ha de fer?”. D’altres, van aprofitar més aquesta sortida per divertir-se i distreure’s en altres coses. Tot i la simplicitat i proximitat del contingut de la conferència de l’Ester, alguns alumnes semblava que no acabaven d’entendre-ho i, consegüentment, no van prestar massa atenció al que exposava.
De tota manera, és la primera vegada que aquests alumnes acudeixen a jornades d’aquesta mena i estaven més pendents de les novetats i altres detalls que dels continguts en sí. Val a dir també, que aquesta jornada estava destinada a alumat més gran (3r i 4t de l’ESO, principalment, tot i que també hi havia centres que van acudir amb alumnat de 2n de la ESO; nosaltres vam ser l’únic centre que va assistir amb alumnat de 1r d’ESO).
6. Observacions:
Vaig tornar força satisfeta de la jornada, tot i la sensació que alguns alumnes no ho van saber aprofitar, doncs penso que molts d’ells no acaben de ser conscients de la necessitat d’aprendre a relacionar-se de manera diferent, doncs és un hàbit i una manera de comportar-se i relacionar-se totalment instaurada i normalitzada
Tot i així, penso que poc a poc i bona lletra, “sin prisa, pero sin pausa” i amb el dia a dia, l’exemple, la paciència, la comprensió, l’escolta empàtica i el treball compartit de tots plegats, ho aconseguirem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada