dilluns, 16 de maig del 2011

ACTIVITAT DE COORDINACIÓ DE TUTORS : PREPARANT SESSIONS DE TUTORIA


En aquesta entrada reflectiré el treball de coordinació en la preparació de tutories amb els tutors d’ambdós cursos. Bàsicament, hem pretès treballar el pensament conseqüencial, el pensament alternatiu i el de perspectiva mitjançant activitats extretes del Programa de Competència. No és un treball fàcil doncs bona part de l’alumnat, com vaig comentar en entrades anteriors, són foça impulssius i el fet de plantejar-se conseqüències als seus actes i analitzar altres tipus de possibilitats o resposta els costa moltíssim; i com no, aprende a ficar-se al lloc de l’altre!.


1. Identificació de la sessió:
Aquestes sessions de coordinació i selecció d’activitats amb els dos tutors es van dur a terme al llarg de dues sessions, concretament els dies 10 i 11 de maig d’una hora i escacs de durada cada una. En aquesta sessió tots actuavem com a col·laboradors, doncs la fita era poder seleccionar entre tots tres activitats per poder treballar d’aquí a final de curs. Els destinataris finals en serien els alumnes.

2. Fites
Els objectius que pretenem aconseguir amb aquestes sessions són:
- Selecció d’activitats per treballar a les tutories.
- Ensenyar als alumnes a com treballar, principalment, el pensament conseqüencial i causal.
- Promoure el treball compartit i consensuat amb els tutors en l’elaboració d’activitats.
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Reunió/coordinació amb els dos tutors de 1r d’ESO.
- Treball de lectura del Programa de Competència Social.


3. Desenvolupament:
En una sessió anterior (5 de maig), els vaig explicar en què consistia el Programa de Competència Social de Manuel Segura i els en vaig passar un còpia perquè l’anessin fullejant, consultant i seleccionant aquelles activitats que trobessin interessants. El dia 10 i 11 de maig, al llarg d’una hora i escacs en cada  sessió, ens vam tornar a retrobar per tal de parlar-ne i valorar quines activitats havien escollit per poder treballar a les tutories, tenint en compte l’estructura a seguir: primer calia treballar les habilitats cognitives, després els dilemes morals i, finalment les habilitats socials.
Com que som conscients que d’aquí a final de curs no podríem treballar ni en tot el programa ni en totes les activitats del primer apartat (habilitats cognitives), vam prioritzar-ne algunes, tot i que en algunes d’elles, tot i seguir amb la metodologia proposada, en vam adaptar els continguts o els temes a treballar per d’altres més propers als alumnes per tal que la reflexió a fer fos més útil, pragmàtica  i funcional pel seu dia a dia. Per exemple:
- per treballar el pensament conseqüencial, es proposa l’estratègia AID (Avantatges, Inconvenients, Dubtes) d’una situació en concret. Els temes proposats vam valorar que no despertarien suficientment l’interès de l’alumnat i nosaltres vam decidir triar el següent: AID de prohibir l’ús de les videoconsoles a les llars.
Per tant, vam decidir treballar en les 4 sessions que queden de tutoria 4 activitats relacionades amb les habilitats cognitives, tot i que les dues últimes no les podria valorar dins el pràcticum per estar fora del període. Per tant, exposo només el contingut de les dues que es desenvolupen:
  • DIVENDRES 13 DE MAIG: Es treballarà el pensament conseqüencial mitjançant l’estratègia AID amb el tema: Prohibir l’ús de les videoconsoles a les llars. Es realitzarà un treball individual, desprès grupal i finalment una posada en comú.
  • DIVENDRES 20 DE MAIG: Es treballarà el pensament causal mitjançant l’activitat ”escena amb frase” (triar una imatge o fer un dibuix amb una frase al peu perquè expressi d’una manera gràfica la necessitat d’informar-se bé, de tenir en compte tots els factors abans de prendre una decisió); “la imatge” en què, a partir d’una imatge hauran d’analitzar i d’esbrinar què ha succeït, primer de manera individual, després en petit grup i finalment, la posada en comú mitjançant un debat.



4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat:
- La coordinació amb els tutors.
- Programa de Competència Social (Manuel Segura).
- Fitxes de disseny de les activitats.

5. Avaluació:
La valoració que en faig es força positiva, tot i que a l’hora de decidir els temes a treballar i triar la metodologia hi havia divergències, bàsicament originades pels estils diferents de treballar amb l’alumnat. Tot i així, vam arribar a acords i vam consensuar com fer-ho, doncs el fet d’haver estat treballant amb una metodologia similar amb la pel·lícula “Cobardes” ho va afavorir.


6. Observacions:
La sensació que tinc és que he pogut destinar poc temps a preparar aquestes activitats i que, tot i la feina realitzada, si no hi ha una continuïtat (pot ser el curs vinent?) les activitats queden aïllades i perden la seva funcionalitat i la seva veritable essència: ajudar els nois i noies a aprendre a actuar de manera diferent, des de la reflexió i l’anàlisi.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada