En aquesta entrada reflectiré el treball de coordinació en la preparació de tutories amb els tutors d’ambdós cursos. Bàsicament, hem pretès treballar el pensament conseqüencial, el pensament alternatiu i el de perspectiva mitjançant activitats extretes del Programa de Competència. No és un treball fàcil doncs bona part de l’alumnat, com vaig comentar en entrades anteriors, són foça impulssius i el fet de plantejar-se conseqüències als seus actes i analitzar altres tipus de possibilitats o resposta els costa moltíssim; i com no, aprende a ficar-se al lloc de l’altre!.
1. Identificació de la sessió:
Aquestes sessions de coordinació i selecció d’activitats amb els dos tutors es van dur a terme al llarg de dues sessions, concretament els dies 10 i 11 de maig d’una hora i escacs de durada cada una. En aquesta sessió tots actuavem com a col·laboradors, doncs la fita era poder seleccionar entre tots tres activitats per poder treballar d’aquí a final de curs. Els destinataris finals en serien els alumnes.
2. Fites
Els objectius que pretenem aconseguir amb aquestes sessions són:
- Selecció d’activitats per treballar a les tutories.
- Ensenyar als alumnes a com treballar, principalment, el pensament conseqüencial i causal.
- Promoure el treball compartit i consensuat amb els tutors en l’elaboració d’activitats.
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Reunió/coordinació amb els dos tutors de 1r d’ESO.
- Treball de lectura del Programa de Competència Social.
3. Desenvolupament:
En una sessió anterior (5 de maig), els vaig explicar en què consistia el Programa de Competència Social de Manuel Segura i els en vaig passar un còpia perquè l’anessin fullejant, consultant i seleccionant aquelles activitats que trobessin interessants. El dia 10 i 11 de maig, al llarg d’una hora i escacs en cada sessió, ens vam tornar a retrobar per tal de parlar-ne i valorar quines activitats havien escollit per poder treballar a les tutories, tenint en compte l’estructura a seguir: primer calia treballar les habilitats cognitives, després els dilemes morals i, finalment les habilitats socials.
Com que som conscients que d’aquí a final de curs no podríem treballar ni en tot el programa ni en totes les activitats del primer apartat (habilitats cognitives), vam prioritzar-ne algunes, tot i que en algunes d’elles, tot i seguir amb la metodologia proposada, en vam adaptar els continguts o els temes a treballar per d’altres més propers als alumnes per tal que la reflexió a fer fos més útil, pragmàtica i funcional pel seu dia a dia. Per exemple:
- per treballar el pensament conseqüencial, es proposa l’estratègia AID (Avantatges, Inconvenients, Dubtes) d’una situació en concret. Els temes proposats vam valorar que no despertarien suficientment l’interès de l’alumnat i nosaltres vam decidir triar el següent: AID de prohibir l’ús de les videoconsoles a les llars.
Per tant, vam decidir treballar en les 4 sessions que queden de tutoria 4 activitats relacionades amb les habilitats cognitives, tot i que les dues últimes no les podria valorar dins el pràcticum per estar fora del període. Per tant, exposo només el contingut de les dues que es desenvolupen:
- DIVENDRES 13 DE MAIG: Es treballarà el pensament conseqüencial mitjançant l’estratègia AID amb el tema: Prohibir l’ús de les videoconsoles a les llars. Es realitzarà un treball individual, desprès grupal i finalment una posada en comú.
- DIVENDRES 20 DE MAIG: Es treballarà el pensament causal mitjançant l’activitat ”escena amb frase” (triar una imatge o fer un dibuix amb una frase al peu perquè expressi d’una manera gràfica la necessitat d’informar-se bé, de tenir en compte tots els factors abans de prendre una decisió); “la imatge” en què, a partir d’una imatge hauran d’analitzar i d’esbrinar què ha succeït, primer de manera individual, després en petit grup i finalment, la posada en comú mitjançant un debat.
4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat:
- La coordinació amb els tutors.
- Programa de Competència Social (Manuel Segura).
- Fitxes de disseny de les activitats.
5. Avaluació:
La valoració que en faig es força positiva, tot i que a l’hora de decidir els temes a treballar i triar la metodologia hi havia divergències, bàsicament originades pels estils diferents de treballar amb l’alumnat. Tot i així, vam arribar a acords i vam consensuar com fer-ho, doncs el fet d’haver estat treballant amb una metodologia similar amb la pel·lícula “Cobardes” ho va afavorir.
6. Observacions:
La sensació que tinc és que he pogut destinar poc temps a preparar aquestes activitats i que, tot i la feina realitzada, si no hi ha una continuïtat (pot ser el curs vinent?) les activitats queden aïllades i perden la seva funcionalitat i la seva veritable essència: ajudar els nois i noies a aprendre a actuar de manera diferent, des de la reflexió i l’anàlisi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada