En aquesta entrada reflectiré la continuació del treball iniciat amb la tutora sobre el treballar en el disseny i elaboració d’un protocol de conducta el passat 26 d’abril. En aquesta coordinació, a grans trets vam establir quina seria l’estructura que entenem hauria de tenir, quines accions i actuacions hauríem de tenir tots clares davant d’alumnes que manifesten conductes disruptives a l’aula. Com ja vaig comentar en l’anterior entrada, cal elaborar un document que faciliti la feina al professorat i que sigui ajudi a clarificar què fer en cada moment.
1. Identificació de la sessió:
El dia 5 de maig, ens vam reunir amb la tutora per continuar el treball iniciat en una altra sessió sobre disseny i elaboració d’un protocol de conducta. La sessió va durar unes dues hores aproximadament, i de manera compartida vam estar estructurant els passos/apartats que entenem ha de tenir un protocol de conducta. En aquesta sessió el paper de destinataris i el de col·laboradors també va recaure en la figura de la tutora i jo mateixa, tot i que un cop estigui elaborat el professorat i el mateix centre en seran els principals destinataris.
2. Fites:
Els objectius que pretenem aconseguir amb aquesta sessió i el treball desplegat a partir d’aquesta són:
- Elaborar un protocol de conducta i concretar-ne l’estructura, de manera que hi quedein contemplades de manera clara i entenedora les actuacions i mesures a dur a terme pel professorat amb aquell alumnat que manifestés alteracions conductuals o conductes disruptives al centre.
- Amb aquest protocol és pretèn unificar criteris i promoure l’anar tot el professorat a una davant d’alumnat i de situacions conflictives.
- A la vegada, també volem concretar algunes consideracions generals per al treball amb l’alumne.
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Reunió/coordinació amb la tutora.
- Consulta materials (documents i models) aportats per la tutora.
3. Desenvolupament:
En aquesta sessió, amb la tutora vam començar a concretar l’estructura del protocol de conducta. Vam convenir que, tot i que aquest document havi d’estar pensat per a un alumne en concret, havia de ser el suficientment flexible per poder-lo adaptar a altres alumnes. Per tant, el protocol dissenyat s’havia d’entendre com el punt de partida, la matriu a partir del qual poder adaptar-lo a situacions i casos concrets.
Un cop concretat aquest punt, vom començar a determinar-ne l’estructura, tot i que encara no és la definitiva. A grans trets, vam concretar els següents punts:
Un cop detectat al centre/aula la presència de conductes/alumnat amb conductes disruptives, les actuacions a seguir serien:
1.OBTENCIÓ D’INFORMACIÓ |
1.1. INFORMACIÓ OBTINGUDA PEL PROFESSORAT |
A partir del material elaborat, les actuacions a seguir serien:
- Graella de valoració conductual: arribar a un consens amb el professorat sobre quines són les conductes que manifesta amb més freqüència un alumne concret.
- Un cop detectades, es prioritzen aquelles sobre les qual volem inicidir.
- Fer un seguiment de les conductes prioritzades a partir de la graella elaborada (registre d’observació conductual), per tal de detectar la freqüència, els moments, la causa, la conseqüència de les conductes sobre les quals es pretèn incidir.
1.2. INFORMACIÓ OBTINGUDA DE LA FAMÍLIA |
Aquesta informació s’obtindria a través d’entrevistes i caldria que en aquestes entrevistes hi hagués una triangulació: o sigui, la família, el psicopedagog el centre i un altre professor (que podria ser la persona encarregada de tutoritzar l’alumne i el seu pla), per tal d’evitar possibles males interpretacions de les informacions traspassades. La informació a obtenir estaria relacionada amb l’actiud i conductes de l’alumne a la llar, el tipus d’estil educatiu de la família, la resposta que donen a aquestes conductes...
1.3. INFORMACIÓ OBTINGUDA DE L’ALUMNE |
Amb l’alumne vam pensar que seria d’utilitat passar-li un qüestionari d’assertivitat (per tal de valorar la seva capacitat de donar respostes assertives, agressives o inhibides), un qüestonari per valorar el seu autoconcepte (qüestionari de Piers Harris, per exemple) i seria important poder realitzar una entrevista per tal de poder contrastar les dades i obtenir infromació de caire més personal. A l’entrevista seria convenient lús de la triangulació, o sigui, la presència d’una tercera persona (un professor que s’avingués força amb l’alumne i que podria ser la persona que tutoritzés el pla)
1.4. INFORMACIÓ OBTINGUDA DELS SERVEIS EXTERNS |
Cal obtenir infromació d’altres serveis que atenen l’alumnat i famílies, com els Serveis Socials (si s’escau o si la família està sent atesa per aquest servei), o l’EAP , els qual, a més a més de treballar amb l’alumnat (avaluacions psicopedagògiques, dictàmens, pautes i orientaciosn...) i les famílies, també actuarien com a element pont amb altres institucions (per exemple, el CSMIJ)
2. ELABORAR UN PLA INDIVIDUALITZAT PER A L’ALUMNE |
Amb la tutora estem treballant en la seva estrutura doncs, tot i que seria similar a la que tene els PI habituals, volem afegir un seguit d’aspectes, recomanacions i estratègies que caldria que el professorat conegués i en fes ús per tal d’intervenir adequadament amb aquest alumnat. (per exemple: tutories individualitzades, ús del reforç positiu, ús del temps fora, extinció de conductes...)
Aquest PI s’hauria d’explicar detalladament a les famílies i al mateix alumne, buscant el seu consentiment i compromís
3. DOCUMENT DE COMPROMÍS |
Paral·lelament, s’elaboraria un document on constés el compromís de l’alumne a assolir petits objectius, on manifestés el seu consentiment a participar en el pla educatiu dissenyat per a ell. Com que encara hi estem treballant amb la tutora, caldria concretar si seria un document únic o caldria anar elaborant documents de compromís on l’alumne es comprometés a assolir cada vegada objectius diferents. En la mesura que en va assolint uns, es podria elaborar altres documents amb objectius nous. Però, com he dit, encara hi estem treballant.
4. SEGUIMENT DELS AGENTS IMPLICATS EN EL PLA |
- Seguiment del tutor del pla i de l’alumne (per tal de valorar l’evolució de l’alumne en aquelles conductes prioritzades en l’entorn escolar)
- Seguiment de la família a través d’entrevistes periòdiques amb el tutor, psicopedagog i algú de l’equip directiu (caldria fixar-ne la periodicitat)
- Seguiment individualitzat de l’alumne per part del tutor i psicopedagog del centre, per tal que fes una valoració o autoavaluació del seu procés.
5. REVISIONS DEL PLA INDIVIDUALITZAT |
Per tal d’anar ajustant la resposta educativa a les necessitats de l’alumne, caldria fer uns revisió periòdica del seu PI a nivell de la CAD del centre.
4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat la coordinació o reunió amb la meva tutora, documents i materials facilitats per la tutora i el recull de material bibliogràfic que ja vam consultar en l’altra sessió, doncs ens està sent de molta utilitat a l’hora d’elaborar el document i extreure’n infromació. Entre aquest recull destacaria:
- Atenció educativa per a l’alumnat amb necessitats educatives específiques associades a trastorns de la personalitat i/o de la conducta (2003-2004), Memòria del projecte d’Adela Gallard.
- Els trastorns de conducta a l’escola. Març 2007, document elaborat amb el treball conjunt dels professionals de diferents EAPS i l’assessorament, entre d’altres, d’Enric Bolea.
- Mòdul Trastorns de conducta. En Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament. CD- Ediuoc, de Bolea,E; Burgos.F. Duch,R.;Vilà, F.(2005)
5. Avaluació:
Penso que amb la meva tutora estem fent un molt bon treball, doncs m’està ajundant i recolzant molt en la feina a fer; a la vegada crec que estem fent un bon treball en equip.
Quan a l’elaboració del document final, encara ens queda una mica de feina per fer, tot i que l’estructura que hem dissenyat, ens facilita molt la feina, doncs hem concretat el què volem aconseguir i la manera. Ara treballem per acabar d’elaborar el material que ens ajudi a aconseguir-ho.
6. Observacions:
Val a dir que en les coordinacions que establim treballem i avancem molta feina doncs sembla que les dos tenim molt clar allò que volem. De tota manera, crec que la manca de temps és la principal dificultat que manifestaria, donca estem a les acaballes del curs i ara tenim molta feina, tant ella com jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada