dilluns, 18 d’abril del 2011

REGISTRE D’OBSERVACIÓ CONDUCTUAL

Un cop valorades pel professorat quines eren les conductes de l’alumnat que més interfereixen en les seves relacions i, per tant, la convivencia al centre se’ls va demanar la seva col·laboració en l’observació d’aquestes conductes en els diferents contextos d’interelació al centre (aula, pasadizos i patis) i amb la informació recollida, poder omplir una graella on quedessin les dades i valoracions reflectides, per tal de concretar mesures tan preventives com pal·liatives. A la vegada que poder ajustar les actuacions amb la realitat del nostre centre

1. Identificació de la sessió:
Aprofitant que el dia 29 de març ens vam reunir amb bona part de l’equip docent, vaig aprofitar per passar-los una graella que jo mateixa havia elaborat amb l’objectiu que, al llarg d’aproximadament una setmana / deu dies, poguessin fer un registre d’observació sistemàtica amb el qual, i  partint de les conductes que ells mateixos havien detectat com a prioritàries d’intervenir, detectar els emplaçaments, els moments, els motius, qui podia començar i com acabava la situació. La sessió va durar una hora i escacs, al llarg de la qual també es van tractar altres temes, com el traspàs d’informació comentat a l’entrada anterior. Per tant el paper de destinataris i el de col·laboradors varen recaure en la figura dels professors.
Una setmana després, van facilitar-me la graella amb les seves observacions i valoracions, doncs hi havia un requadre a sota en el qual ells podien fer els seus suggeriments

2 i 3. Fites i desenvolupament:
L’objectiu perseguit amb aquesta actuació era concretar al màxim quines de les conductes seleccionades per l’equip es donaven, on s’acostumaven a donar o en quins contextos eren més propicies d’aparèixer, en quin moment podien aparèixer (després del pati, al migdia, a la tarda a l’entrar a les 3:00, a l’hora de sortir...) , de quina manera es presentaven, quin era el motiu, qui n’era el causant i quines eren les conseqüències.
Obtenir aquesta infromació era fonamental doncs, per fer unes actuacions ajustades calia partir de la nostra realitat.

Per tant, els objectius que preteníem assolir eren:
- Detectar les conductes de l’alumnat que més interfereixen en les seves relacions i en la convivencia en el centre.
- Registre d’informació directa sobre les conductes de l’alumnat a partir de l’observació directa del professorat en els diferents contextos d’interacció.
-Promoure la participació, el treball compartit, col·laboratiu  i implicació del professorat en les actuacions a realitzar. .

Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Coordinació amb l’equip docent de l’ESO per demanar-los  la seva col·laboració en el registre conductual, a la vegada que explicar-los el funcionament.
- Observació sistemàtica en els diferents coontextos d’interacció.
- Ompliment de la graella de registre conductual de les observacions efectuades.

Les conductes seleccionades van ser les següents

A nivell verbal:
A. Discussions verbals poc respectuoses
B. Baralles amb agressions verbals
C. Insults

A nivell físic:
A. Cops, empentes, sense arribar a ser baralles
B. Baralles amb agressions físiques o jocs violents.
C. Jocs violents

Quan se’ls va presentar dues graelles: una que registrava les conductes agressives a nivell verbal i l’altra que contemplava les agressions a nivell més físic. Els vaig explicar tots els ítems i caselles i de la manera que calia omplir-les. Hi havia caselles que només calia omplir amb una “X”; en canvi d’altres calia redactar mínimament la resposta. Els vaig comentar que no calia anar amb el full amunt i avall tot el dia, sinó que en moments puntuals del dia (hores lliures, en acabar les classes...) ahi anoteein tot allò que hagués passat al llarg de la jornada, si és que hi havia hagut alguna cosa que anotar.
També els vaig comentar, a l’igual que en l’elaboració del primer qüestionaris, que fessin les seves aportacions i suggeriments que creguessin oportunes en un requadre que hi havia al final de cada graella
Al llarg d’una setmana/10 dies els professors van fer les seves valoracions; passat aquest temps (tots van optar per realitzar-ho al llarg d’una setmana), em van retornar els qüestionaris omplerts, i bona part d’ells coincidien en eles respostes.

4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat la coordinació o reunió amb l’equip docent, en la qual els vaig explicar i demanar, entre d’altres qüestions, la seva col·laboració en l’omplimentació de la graella; i la graella d’observació sistemàtica i registre conductual.

5. Avaluació:
Els professors aquest cop van veure que hi havia molta més feina a fer, doncs no és el mateix omplir caselles mitjançant creuetes que no pas redactar. Vam acordar que, en lloc de 10 dies els professors farien aquest tasca durant una setmana, doncs el tipus de conductes conflictives a valorar ja apareixien des de l’inici de curs i la informació de la qual podíem disposar era més que suficient.
A mi em va semblar correcte i coherent, doncs aquesta feina era un esforç addicional a realitzar, i entenc perfecatment que tots tenim molta feina. De tota manera, es van comprometre a realitzar aquesta tasca durant una setmana.

6. Observacions:
 Ara que he pogut analitzar els qüestionaris, en bona part d’ells un dels suggeriments que hi surten són el fet de fer qüestionaris o registres més senzills d’omplir, doncs al haver d’escriure i haver de reflexionar i valorar tot redactant la resposta, ha suposat invertir més temps en l’activitat. Tot i així, els companys i jo mateixa hem omplert la graella i hem coincidit en molts asepctes, principalment el següent: tot i que les baralles a nivell físic últimament han disminuït, veiem que han augmentat els jocs i actituds de relació violentes.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada