En aquesta entrada, desenvoluparé el treball realitzat amb la cap d’estudis sobre la dinamització de patis i ho relacionaré amb el treball compartit amb el professorat que es va dur terme. Per tant, introduiré el treball realitzat en el decurs de 4 sessions de cara a donar sentit a aquesta actuació. Entenc que si explico el treball realitzat en cadascuna d’aquestes sessions de manera aïllada (traspàs a l’equip docent de la primera sessió de treball amb la cap d’estudis; programació i concreció de l’activitat de dinamizació de patis, tenint en compte les aportacions del professorat, coordinació amb la professora d'educació física), la informació que aportaria al blog seria molt parcial, segmentada i poc enriquidora. En canvi, si procuro reflectir el treball compartit entre tots per arribar a un fi d’interès comú, la informació de l’entrada al blog serà contextualitzada i reflectirà la continuïtat i el treball des de diversos angles amb el treball i actuacions engegades.
1. Identificació de la sessió:
En aquesta entreda desenvolupo quatre sessions de treball: d’una banda, dues sessions destinades a la reunió de traspàs amb l’equip docent de l’ESO, en la qual els explicava els objectius, metodologia i funcionament de les dinamitzacions de pati com a atuació que, a través del joc col·lectiu, podria afavorir les relacions entre els alumnes i, a la vegada, podria ajudar a minvar les situacions conflictives en les estones d’esbarjo.
Amb el recull d’impressions i suggeriments aportats per tots, reflectiré la segona i tercera reunió de coordinació amb la Cap d’Estudis del centre, en la qual vam estar programant i acabant de concretar les activitat de la dinamització de patis, vam contactar amb l’ajuntament del municipi per ampliar les hores dels dinamitzadors i vam reunir-nos amb la professora d’educació física de l’institut perquè fos ella l’encarregada de dinamitzar aquesta activitat des de la seva matèria.
2 i 3. Fites i desenvolupament:
a) Reunió de traspàs amb l’equip docent (29 de març i 4 dabril, amb una durada aproximada d’una hora i escacs cadascuna): D’una banda, amb el traspàs d’informació de la primera coordinació amb la cap d’estudis a l’equip docent de l’ESO (comentat en l’entrada anterior al blog), l’objectiu era fer-los copartícips de l’activitat que s’estava gestant. Un cop informats, els professors van fer les seves aportacions i suggeriments a la proposta. D’una banda, els tipus de jocs escollits (futbol, basquet i escacs) els van semblar adequats. Per l’altra, per exemple, no vam estar d’acord amb una proposta feta per la cap d’estudis, en la qual comentava el fet que tots els alumnes apuntats no se’ls castigués a les hores de pati, per tal que tots poguessin participar en el joc d’aquell dia i l’equip no se’n ressentís de la seva absència, tot posposant el càstig en una altra situació.
Vam valorar que el fet d’avisar-los de poder-se quedar sense jocs si no tenia una bona actitud a l’aula o no treballaven era una bona manera que els alumnes aprenguessin a regular la seva conducta en el sentit de, si volien anar amb els companys a jugar a futbol, bàsquet o escacs, havia uns mínims conductuals que calia complir. Per tant, podien aprendre a no perjudicar-se a ells i aprendre a no perjudicar el seu equip.
Per tant, els objectius que preteníem assolir eren:
- Potenciar la participació, el treball compartit i col·laboratiu amb el professorat de l’ESO en l’activitat de dinamització de patis.
- Construir entre tots unes línies d’actuació comuns i consensuades, per tal d’anar tots a una.
b) 2a i 3a Coordinació amb la cap d’estudis (31 de març i 7 d’abril, amb una durada aproximada d’una hora i mitja cadascuna): Un cop anotades les aportacions del professorat, les vaig traspassar en una segona coordinació amb la cap d’estudis. L’apreciació, tot i les reticències inicials, li va semblar encertada tenint en compte la problemàtica que molts alumnes manifesten.
Vam començar a elaborar la proposta i programació de l’activitat, posant-nos en contacte amb l’ajuntament del municipi, que és l’ent que facilita/contracta els dinamitzadors, per tal de comentar-los el fet d’ampliar-los el seu horari.
A la vegada vam valorar que, donades les característiques de l’activitat, la persona més idònia de sensibilitzar l’alumnat i engegar les activitats prèvies (preparar els llistats, explicar el funcionament de l’activitat de les normes bàsiques, organitzar els grups de manera que els nois i noies apuntats, els alumnes més hàbils i els menys, quedessin repartits de manera equitativa en els grups que s’establissin...) era la professora d’educació física, la qual, en una tercera coordinació hi va estar d’acord un cop li vam fer el plantejament i li vam proposar.
Com és una xica molt activa i dinàmica, i davant la resposta afirmativa de l’ajuntament, la mateixa setmana en una classe d’educació física els va presentar i exposar als alumnes la nova activitat dels patis, els quals es van mostrar molt engrescats..
Per tant, els objectius que preteníem assolir eren:
- Programació i redacció de l’activitat “Dinamització de patis”.
- Efectuar els contactes amb l’ajuntament per tal d’ampliar l’horari dels dinamitzadors.
- Engegar l’activitat amb la col·laboració de la professora d’educació física
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Coordinació amb l’equip docent de l’ESO per traspassar la informació de la primera reunió amb la Cap d’Estudis.
- Reunió/coordinació amb la cap d’estudis (segona) amb el recull d’aportacions fetes pel professorat.
- Fitxa que contempla la programació de l’activitat “Dinamització de patis”.
4. Recursos:
Els principal recursos emprats han estat la fitxa on queda reflectida la programació i explicació de l’activitat, la qual formarà part de la Memòria Anual del centre.
5. Avaluació:
L’avaluació que en faig és força satisfactòria, doncs d’una banda omple molt veure que els teus companys s’involucren en un projecte i com treballem per anar tots a una, la qual cosa no és gens fàcil. Suposo que, com és un problema que ens afecta a tots, cal que tots ens “posem les piles” per pal·liar els efectes aquest curs i per prevenir possibles situacions el curs vinent.
D’altra banda agraeixo i valoro molt positivament que l’equip directiu (cap d’estudis) tingui en compte les nostres aportacions a l’hora d’elaborar el projecte de la dinamització de patis, doncs és ben cert que, tot i voler establir una línia comú entre primària i secundària, les realitats són molt diferents, i cada realitat necessita d’unes normes ajustades a la seva casuística; i nosaltres, l’equip docent de l’ESO, coneixem la realitat dels nostres alumnes, doncs compartim i treballem amb ells cada dia.
6. Observacions:
Com vaig comentar en una entrada anterior, la principal dificultat que m’’he trobat és el fet de poder coordinar-nos amb el professorat en hores no lectives meves, tot i que entre tots (més aviat ells que jo) hem fet l’esforç de mirar d’aconseguir-ho. Aquesta vegada ens ha estat més difícil doncs ha coincidit que, per qüestions personals m’he hagut d’absentar uns dies del centre. Tot i així, hem pogut complir els objectius per tirar l’activitat endavant!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada