dissabte, 2 d’abril del 2011

COORDINACIÓ AMB L'EQUIP DE PROFESSORAT DE L'ESO

M’agradarà en aquesta entrada poder comentar tal i com va anar el treball compartit amb el professorat en relació a la detecció d’aquelles conductes que interfereixen en la convivència al centre. Aquest treball es va realitzat en el decurs de tres sessions, donades les dificultats existents per poder-nos coordinar. Ha suposat unes 3 hores de dedicació a partir del treball de reflexió a realitzar a partir d’una graella de registre que els vaig presentar, de les modificacions i aportacions realitzades per tots i el consens a l’hora de prioritzar les conductes sobre les quals calia intervenir emb més prioritat

1. IDENTIFICACIÓ DE LA SESSIÓ: 
Aquesta actuació, per qüestions de dificultats per poder-nos coordinar, es va haver de realitzar en tres sessions, concretament el dia 22, 24 i 25 de març, amb una durada total d’unes 3 hores, aproximadament. En aquestes tres sessions, ens vam poder coordinar l’equip docent de secundària al mateix centre, doncs ells eren els principals destinataris. 

2. FITES: 
En aquestes sessions, l’objectiu que perseguia era poder detectar amb el professorat les principals conductes que pertorbaven la convivència al centre. D’aquesta manera, el que pretenia és que tots poguéssim detectar i consensuar les principals conductes pertorbadores sobre les quals poder actuar, anant així tots a una.
Per tal d’assolir-ho i no dispersar-nos en llargues reunions, una altra fita a assolir era presentar una graella de registre i valoració de conductes que vaig elaborar per tal que també en valoressin la seva utilitat de cara a futures situacions. La idea era que ells també fessin les seves aportacions la graella (suggeriments, modificacions...) per tal que fos una eina elaborada entre tots i, a la vegada, pràctica, útil i àgil. els vaig presentar una graella amb un recull de conductes. Per tant:

Els objectius que pretenia assolir són:
 - Crear espais de diàleg i reflexió entre i amb el professorat per tal de promoure la participació, el treball compartit i col·laboratiu del professorat
- Fer i presentar una graella amb les conductes que més manifesten els alumnes i que més alteren la convivència al centre, per tal d’acotar entre tot l’equip sobre quines cal amb més prioritat i anar tots a una

Les activitats mitjançant les qual ho ho volgut aconseguir són:
- Reunions/coordinacions amb el professorat de l’ESO i entrevistes amb els tutors per determinar les conductes sobre les quals cal incidir, tot establint una prioritat.
- Presentació, consens i ús d’una graella de registre conductual de l’alumnat.

3.DESENVOLUPAMENT:

A la primera i segona sessió, els vaig explicar la meva proposta de treball, els objectius i les actuacions que volia dur a terme (dinamització de patis, disseny d’un protocol de conducta i un treball a nivell de tutories) i la meva voluntat de poder-ho realitzar de manera consensuada i compartida amb l’equip, doncs calia anar tots a una amb les actuacions a emprendre. Els vaig transmetre el vistiplau de l’equip directiu per tirar endavant amb aquestes actuacions, doncs entenien que era per a una millora de les relacions en general. 
A continuació els vaig presentar la graella amb un seguit de conductes que podien interferir en la convivència al centre, classificades en 5 apartats: Interrupcions durant les sessions de treball, Conflictes entre l’alumnat,  Conflictes entre alumnat-professorat, Deteriorament del material o dependències del centre i Conductes contràries a altres normes generals del centre.
A continuació vàrem llegir i revisar cadascun dels ítems/conductes seleccionades i, finalment, vaig comentar que cada conducta s’havia de valorar quan a la seva presència i intensitat mitjançant una valoració qualitativa (MOLT, BASTANT, POC i GENS).
La idea de treballar a partir d’aquesta graella i de les seves apreciacions personals era poder establir unes actuacions contextualitzades a partir d’unes necessitats i del context en el qual ens trobavam.

Vaig tranmetre’ls la idea que el qüestionari no era una eina rígida i tancada, sinó que calia que se’ls revisessin amb calma per tal de fer suggeriments, propostes sobre modificacions necessàries per fer-ne una eina personalitzada, útil, viva i eficaç i, sobretot adaptada al context i a les característiques de l’alumnat.
En la última sessió, cada un dels porfessors van tornar el qüestionari respost i amb anotacions sobre possibles canvis en els ítems, la introducció d’ítems nous, i la introducció d’una columna més en la valoració qualitativa, una valoració més intermitja (A VEGADES).

4. RECURSOS
Els principal recurs emprat ha estat la graella de valoració conductual la qual, amb les modificacions aportades pels companys, ha estat valorada positivament doncs s’ha coincidit en ser força completa i contemplar el ventall de conductes que en les dinàmiques del centre poden aparèixer.

5. AVALUACIÓ:
En finalitzar les sessions, la valoració que en faig es força satisfactòria doncs, d’una banda l’equip docent de secundària està força d’acord en el tipus d’intervenció i actuacions a realitzar amb l’alumnat, doncs estan amoïnats amb algunes de les actituds que manifesten els alumnes.
Per l’altra banda, s’han interessat força en les actuacions a realitzar, i els tutors han agraït el suport a l’hora de cercar activitats per poder treballar amb l’alumnat, ajudant-los així a millorar la seva manera de relacionar-se. En general, la seva actitud ha estat de compromís i suport en la tasca.
Quan al qüestionari, alguns dels professors han introduït modificacions les quals ajuden a fer d’aquest instrument una eina més contextualitzada a les característiques i ncessitats del context i alumnes. La gran majoria han coincidit en dues de les conductes que de forma normalitzada manifesta l’alumnat: d’una banda les discussions i baralles verbals entre l’alumnat i, per l’altra conductes com la desconsideració, ofenses, injúries, insults o burles referides a aspectes racistes o fisics per part d’alguns alumnes, arribant a baralles físiques alguns d’ells, aspecte especificat pels professors amb l’afany de no generalitzar aquestes conductes a tot el col·lectiu. Tot i que, aquells que directament no hi participen, també poden “sensibilitzar-Se” en un moment donat amb aquesta manera de resoldre els conflictes.
Les  respostes donades en les altres categories també són interessants a tenir en compte, tot i que, per tal de no fer una intervenció massa àmplia, més val acotar en dos o tres les conductes sobre les quals incidir que no voler abarcar-ne massa i després no poder arribar a totes.

6. OBSERVACIONS
Com he comentat a l’inici, la principal dificultat que m’’he trobat és el temps i el fet de poder coordinar-nos amb el professorat en hores no lectives meves, tot i que entre tots hem fet l’esforç de mirar d’aconseguir-ho. 

1 comentari:

  1. Molt bé la feina realitzada fins ara. Trobo molt interessant el treball col·laboratiu amb l'equip docent perquè així s'assegura la seva implicació en tot el procés , tant en el de detecció com en el d'intervenció.

    M.Àngels Megías

    ResponElimina