FASE 2: OBTENCIÓ DIRECTA D’INFORMACIÓ I ANÀLISI
FASE 2: OBTENCIÓ DIRECTA D’INFORMACIÓ I ANÀLISI |
DATA: 28 de març – 8 d’abril HORES: 18 |
1. OBJECTIUS: |
§ Detectar les conductes de l’alumnat que més interfereixen en la convivència. § Valorar el punt de partida en que es troba l’alumnat. § Potenciar la participació, el treball compartit i col·laboratiu amb el professorat de l’ESO en el projecte d’intervenció. § Introduir el joc col·lectiu com a mitjà per a millorar la convivència (dinamització de patis) |
En aquesta segona fase el que he pretès ha estat, seguint amb la mateix línia encetada a la primera en relació al treball compartit amb el professorat, que els docents s’impliquin en l’obtenció d’informació de l’alumnat en els diferents contextos (aula, passadissos i pati) per tal de dissenyar actuacions contextualitzades i ajustades a les característiques i necessitats dels nois i noies de 1r d’ESO.
Per això, vaig elaborar una graella de registre conductual en la qual els professors havien d’anotar, de les dos/tres conductes seleccionades en la fase anterior com les més preocupants i prioritàries d’incidir (discussions i baralles verbals entre l’alumnat, conductes com la desconsideració, ofenses, injúries, insults o burles referides a aspectes racistes o fisics per part d’alguns alumnes, arribant a baralles físiques alguns d’ells) quines conductes es donaven, on es donaven, qui començava, quina era la causa, com continuava, quines eren les conseqüències...?
Aquest treball d’observació sistemàtica el van realitzar al llarg de la setmana, tot i que també van ser útils les observacions i comentaris que ells mateixos aportaven sobre els trimestres anteriors i de les quals, com a membre de l’equip docent, les compartia i corroborava.
Paral·lelament, a l’alumnat se’ls va passar un qüestionari en el qual es valorava el seu nivell d’empatia i la seva capacitat per donar respostes assertives davant de determinades situacions (qüestionari extret del Programa de competència Social: Habilitats cognitives Creixement moral i Habilitats socials, de Manuel Segura).
A la vegada, i comptant amb la col·laboració dels professorat i el treball compartit amb la Cap d’Estudis, vam continuar treballant en el desenvolupament i programació de l’activitat de dinamització de patis. Un cop efectuat el traspàs d’informació arrel de la primera coordinació amb la cap d’estudis, els professors van fer les seves aportacions i suggeriments a la proposta (per exemple: si l’alumnat no es porta bé a l’aula o no treballa o fa alguna conducta que no pertoca, no pot anar a jugar amb els seus companys, aspecte que d’entrada la Cap d’estudis no hi estava d’acord, però que entre tots vam veure que era una manera que els alumnes aprenguessin a regular la seva conducta en el sentit de, si volien anar amb els companys a jugar a futbol, bàsquet o escacs, havia uns mínims conductuals que calia complir).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada