Voldria desenvolupar i fer un seguiment al llarg del blog del desenvolupament de l’activitat de dinamització de patis que des de l’equip directiu i professorat es vol promoure al curs de 1r d’ESO, tot continuant la línia encetada a primària, per tal que l’alumnat pugués gaudir dels patis de manera totalment lúdica i desenvolupant els valors propis dels jocs d’equip, de fomentar el respecte i, a la vegada, poder millorar el clima dels patis. Penso que seria interessant poder-ne fer un seguiment des de les basseroles fins... els resultats que se’n derivaran.
1. Identificació de la sessió:
En aquesta primera entrada desenvolupo la primera reunió de coordinació amb la Cap d’Estudis del centre, en la qual vam estar valorant la manera de com dissenyar i programar l’activitat relacionada amb la dinamització de patis. Aquesta trobada va tenir lloc el passat 22 de març i durant aproximadament 1 hora i mitja, vam analitzar la situació i consultant webs de centres que ja disposaven d’aquest servei per tal de mirar d’ajustar al màxim l’activitat a les nostres necessitats, possibilitats i realitat. Aquesta actuació la vaig dur a terme el passat dia 22 de març per la tarda (coincideix amb la meva tarda lliure) i va tenir una durada d’aproximadament una hora i 30 minuts.
2. Fites:
L’objectiu principal que que perseguíem era, donat que els patis eren estones d’esbarjo habitualment conflictives, poder trobar activitats que motivessin els alumnes i que els servissin com a canalitzadors d’aquesta “energia” sense fi que semblen disposar, invertint-la en activitats lúdiques i esportives, a la vegada que els ajudava a treballar i desenvolupar ells valors propis del joc d’equip i compartir bones estones de pati.
Com que aquestes activitats no les podien disfrutar al pati de l’ESO (doncs al ser de nova creació, estem en “xaletets” (o barracons) i el pati que ens han habilitat no reunieix les condicions per realitzar-hi jocs col·lectius (fa pendent, és abrute, hi ha pins al llarg i ample del mateix...), vam haver de pensar en un altre espai on poder disfrutar d’aquestes activitats. De manera que el lloc més idoni era el pati de primària, ubicat a l’edifici del costat. Era factible fer-ho així, doncs els de l’ESO i els de primària no coincidien en el pati.
Per tant, els objectius que preteníem assolir eren:
- Començar a dissenyar i programar l’activitat (quina era exactament la nostra realitat?, quins objectius volíem aconseguir?, quin tipus de jocs podria motivar l’alumnat?, de quina manera podríem “vendre el producte”?.
- Descongestionar i reduir el nombre d’alumnes “inactius” a les hores d’esbarjo en un mateix pati.
- Trobar l’emplaçament adequat per dur a terme les activitats
Les activitats mitjançant les qual ho hem treballat han estat són:
- Reunió/coordinació amb la cap d’estudis.
- Consulta de webs i d’experiències/bones pràctiques d’altres centres que han emprat la dinamització de jocs de pati per reduir la conflictivitat en aquestes estones.
3.Desenvolupament:
Al llarg de la sessió vam consultar documents (Els patis de les escoles:espais d’oportunitats educatives, de la Fundació Jaume Bofill) i bones pràctiques (per exemple, les de l’IES Mercè Rodoreda de l’Hospitalet de Llobregat) en relació a la dinamització de patis per tal de veure realitats concretes, objectius i extreure’n idees.
A la vegada, la Cap d’estudis va exlicar-me com funcionava aquest tema al Cicle Superior de Primària de manera que, al estar ja instaurat en aquest etapa educativa, no ens resultaria gens complicat com si ho comencéssim de nou. A grans trets:
- activitat dinamitzada per una persona externa al centre, concretament una persona de l’ajuntament del municipi.
- els alumnes s’hi apuntaven voluntàriament, fent-ho en uns llistats que es penjaven a l’aula.
- els equips havien de ser mixtos (hi participaven tant nois com noies), a la vegada que es mirava que la distribució dels alumnes fos qualitativa i quantitativament similar.
- s’establien normes de funcionament dins l’equip i entre els equips.
- es feien lliguetes entre equips.
Vam repassar les característiques, conductes i dinàmiques establertes entre l’alumnat de l’ESO, tot i que ella ja els coneixia dels cursos precedents, i vam estar valorant quina classe de jocs els podrien motivar. D’una banda vam tenir en compte els les característiques de l’alumnat “més mogudet” i també d’aquells que no ho manifestaven o no s’hi comportaven i vam coincidir en tres jocs: el futbol, el basquet i els escacs.
De cara a la propera sessió, vam acordar que jo ho traspassaria a l’equip de professorat i portaria una valoració feta de cara a comançar a treballar en el seu disseny i implementació.
4. Recursos:
Els principals recursos emprats han estat els documents i webs consultades per tal d’extreure idees i coneixer com funcions aquest recurs en centres de secundària..
5. Avaluació:
La valoració que faig d’aquesta sessió és força satisfactòria, doncs penso que a nivell de centre estem establint una línia pedagògia d’intervenció, prevenció i/o actuació per reduir actituds violentes de cara a afavorir la convivència entre l’alumnat ja des de primària i amb una continuïtat cap a l’ESO.
D’altra banda, sento que el recolzament de l’equip directiu és fonamental a l’hora de tirar endavant projectes i actuacions; i en aquest sentit penso que el treball amb la Cap d’Estudis va en aquesta línia, doncs hi ha una gran predisposició i ganes per la seva part de treballar per millorar la convivència i relacions de l’alumnat.
Ara falta veure com ho veu la resta de l’equip docent de l’ESO: quines valoracions i propostes fan, què suggereixen i quines alternatives proposen.
6. Observacions:
De fet , al ser una primera sessió de caire més informativa, de traspàs i de consulta no puc parlar de dificultats ni entrebancs. Penso que la reunió va ser distesa i amb l’objectiu clar de treballar per cercar solucions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada