L’Institut-Escola Joan Miró està ubicat al municipi de Miami, municipi costaner que, a part de la població autòctona i resident de tota la vida, acull molta població immigrada. Això implica un context sociocultural molt dispar on, a més a més, s’hi afegeix el fet que la llengua d’ús i de relació és el castellà.
Consegüentment, el Joan Miró acull tant alumnat autòcton com alumnat d’arreu del món, la qual cosa ha fet que el centre tingui unes característiques especials que coformen els seus trets identitaris com són: presència de moltes nacionalitats, gran diversitat social i cultural i matrícula viva constant. Aquests trets el converteixen en un centre obert a la diversitat i per a la diversitat.
Al curs 2010-2011, el Joan Miró inicia el seu recorregut com a Institut-Escola, acollint únicament el 1r curs de l'ESO. Aquest canvi ha suposat integrar en una mateixa línia pedagògica tres etapes educatives (Ed. Infantil, Ed, Primària i Ed. Secundària) ben diferenciades entre sí en la seva manera de funcionar i organitzar-se, i la tasca no ha estat fàcil. De tota manera, entre tots estem treballant per aconseguir aquest objectiu de manera progressiva.
Quan a l’alumnat, aquest canvi ha suposat uns avantatges i uns inconvenients; quan als avantatges, destacar d’una banda que els alumnes no cal que es desplacin a altres centres fent ús de transport escolar; a més a més, al conèixer el centre, el seu funcionament i línia pedagògica, l’equip docent de primària i els companys, el canvi no ha estat tan gran i l’adaptació ha estat més còmoda. A la vegada, al ser només dos grups d’alumnes, el tracte i atenció amb ells i les famílies ha estat molt més personalitzat i individualitzat, afavorint relacions de cordialitat i cooperació entre tots. Un altre avantatge significatiu fa referència al fet de poder facilitar un traspàs d’informació continuat entre el professorat de primària, que ja coneixia a l’alumnat, amb els nous professors de la ESO, i no limitar-se aquest traspàs a l’inici de curs.
Quan als desavantatges, considerem important de destacar el fet que, a diferència d’altres centres, aquí no són els “petits” del centre, sinó que han passat a ser “els grans” o la “primera promoció”, la qual cosa intervé de manera negativa en el seu comportament en relació a la resta de grups, doncs manifesten una actitud desinhibida, amb tocs d’orgull i de superioritat que dificulten, a vegades, la relació amb la resta d’alumnat del centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada